Aapjes kijken #1

Met uitzicht op de witte daken droom ik even terug naar een tropische bestemming, al liep die droom wel net iets anders dan gepland. Voor zover we onze reizen plannen…

Vorig jaar oktober ging ik samen met het vriendje op avontuur, vier weken backpacken in Vietnam was het idee. Maar eerst nog even via Abu Dhabi en Bangkok. Allebei al veel gereisd, maar onze eerste lange reis samen, spannend!

Na een dagje bloedheet Abu Dhabi, fietsen door Bangkok, liften door Zuid Vietnam en een te gekke gave roadtrip achterop de motor waren we na drie weken toe aan een tripje naar het bekende Halong Bay. We hadden een meerdaagse trip geboekt. Hierbij zouden we een nacht op de boot in de baai verblijven en daarna twee nachten op een prachtig tropisch eilandje met een paar hutjes genaamd ‘Monkey Island’. Een tripje waar we echt aan toe waren, even wat meer rust na alle drukke steden en vele activiteiten. Mijn vriend zou jarig zijn op het eiland, mooi verjaardagscadeautje toch!?

boot

De eerste nacht op de (ietwat gammele) boot was fantastisch, de avond inclusief foute karaoke en de meest vieze mixdrankjes was lang en gezellig. Met onze Vietnamese gids Tiger (zijn westerse naam) als hoogtepunt: stomdronken en vals zingend. Iets lekkers hadden we niet meegenomen, maar af en toe klopte er een roeispaan tegen de boot en tada, daar was het vrouwtje met een bootje vol met chips, chocolade en frisdrank. Hi-la-risch!

drijvend winkeltje

De volgende ochtend was het grootste cadeau, gordijntjes open en BAM uitzicht op de prachtige baai. Snel bikini aan en vanaf de bovenste verdieping van de boot af springen en echt wakker worden van de plons! Wat een feest! O zo fijn, dat zorgeloze wakker worden. Misschien is dat wel wat ik het fijnste vind aan reizen, we gaan altijd zonder een echt vast plan en het enige waar we ons dus die dag druk om hoeven te maken is het vinden van een slaapplek die avond…alle andere zorgen mogen we thuislaten. En druk maken over die slaapplek hoefde ook al niet eens meer, volledige ontspanning dus!

Na een heerlijk ontbijt (eten op een boot is wonderbaarlijk genoeg altijd het beste eten tijdens het reizen) ging de boot verder richting land. Daar stapten we over in een, hoe kan het ook anders, ieniemienie busje dat volgepropt werd tot er echt niemand anders meer bij kon. Typisch Azië! Als ik dat soort verhalen navertel word ik nog wel eens glazig aangekeken. Niet iedereen ziet busritjes van een uur of acht, vastgeplakt tegen je stinkende backpacker-buurman,  als een onderdeel van een ontspannen vakantie.

We bezochten die ochtend nog een grot in de baai. Bijzonder, want de grot was nog niet zo lang geleden ontdekt doordat een aap in een gat verdween en lokale vissers het beestje volgden. Pas net ontdekt, maar knap wat voor kermisattractie ze er in die korte tijd al van hadden weten te maken. Hordes toeristen en overal gekleurde lampjes. Net kerst. De grap is dat Vietnamezen in elke steen wel een heilig dier of een bepaalde vorm zien, met als resultaat dat er dus overal geld wordt neergegooid. Brengt geluk zeggen ze dan, misschien had ik achteraf ook een muntje moeten gooien.

op het bootje Monkey Island

Uiteindelijk werden we naar een bootje gebracht, waarmee we naar Monkey Island zouden varen. Super leuk tochtje en eenmaal om een grote rots heen kwamen we aan op de plaats van bestemming, wauw! Een prachtig strand, idyllische hutjes en het uitzicht was niks anders dan water en wat kleine eilanden. We hadden een supergaaf privé hutje geboekt en ploften gelijk even neer op het grote bed. Uiteraard met onze kaken op onze voeten, wat een gaaf uitzicht! Heel veel tijd hadden we niet, want Tiger had gezegd dat we die middag mee konden met een wandeling ‘to the monkey’. We wilden maar wat graag mee, ook al wisten we dat we geen apen gingen zien, maar gewoon een of andere rots die op een aap leek. Waar we wellicht alsnog een muntje achter konden laten…..